Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Beneš Vlastimil

Beneš Vlastimil, zdroj: Wikipedie

Beneš Vlastimil

(1919-1981)

Malíř, grafik, sochař, scénograf, tvůrce loutek. Narodil se v roce 1919 v Praze. Vystudoval klasické gymnázium, válku prožil v Německu v totálním nasazení a po válce pracoval jako dělník. V letech 1940-45 se soukromě školil u Emanuela Frinty, odborného výtvarného vzdělání i přes svůj nezpochybnitelný talent nedosáhl.
V roce 1956 se konala v divadle D34 v Praze umělcova první souborná výstava. V roce 1957 se připojil k výtvarné skupině Máj 57. V roce 1958 jako výtvarník spolupracoval na loutkovém filmu Emila Radoka Johannes doktor Faust, který získal hlavní cenu a festivalu v Benátkách.

Ve své tvorbě se zabývá zejména pražskou periferií s jejími oprýskanými činžáky a počmáranými ohradami, předměstskou průmyslovou krajinou, venkovskými motivy kostelů, hřbitovů a venkovskou krajinou obecně. Zobrazovaná místa jsou naplněna jistou opuštěností a melancholií. Uplatňuje se rovněž jako figuralista. Námětově bývá spojován se Skupinou 42. Osobitost jeho výtvarného projevu z něj však činí umělce nesnadno zařaditelného do hlavních výtvarných proudů 20. století.

Naše nabídka