
Marold Luděk
Marold Luděk
(1865-1898)
Malíř a ilustrátor, v jehož dílech se mísí prvky naturalismu, symbolismu a ornamentálního dekorativismu. V letech 1881–1882 byl žákem Františka Čermáka na Akademii v Praze, odkud byl z kázeňských důvodů po roce vyloučen. V roce 1882 nastoupil na mnichovskou Akademii. Byl malířem soudobé mondénní společnosti, nepřekonatelný kreslíř a jako ilustrátor přispíval do řady dobových časopisů v Čechách (Zlatá Praha, Světozor, Ruch aj.) či do mnichovského týdeníku Fliegende Blätter.
Roku 1887 se vrátil na pražskou Akademii do ateliéru Maxmiliána Pirnera. V roce 1888 tvoří svůj nejznámější obraz „Vaječný trh“. Záhy dostal nabídku na místo učitele Uměleckoprůmyslové školy v Praze, kterou v té době vedl architekt Josef Schmoranz. Díky jeho podpoře obdržel Marold státní stipendium a v roce 1889 odjel do Paříže, kde se přispěním Vojtěcha Hynaise etabloval jako přední pařížský ilustrátor, jehož práce byly publikovány v časopisech Le Monde illustrée, La Revue illustrée, L’illustration a Figaro illustrée. Svými ilustracemi doprovodil také řadu knih (např. Herrmannovy Pražské figurky a mnoho francouzských titulů). Tvořil plakáty pro firmy, výstavy či např. pro divadelní představení „Náš dům v asanaci“ (1898).
Ačkoli byl Luděk Marold především figuralista, je autorem nepočetných krajinných záběrů, zejména pak velkoformátového obrazu „Pohled na Mělník od řeky“ z roku 1887. V roce 1897 při příležitosti Výstavy architektury a inženýrství vytvořil s dalšími umělci (K. Rašek, V. Jansa) rozměrné panorama „Bitva u Lipan“. V té době se také natrvalo usadil v Praze. V roce 1898 však předčasně umírá na tyfus.